Gluren bij de buren

Gluren bij de buren

Geschreven door Iris Lageweg K-RMT

Veel ‘TE HUUR’ borden en leegstaande winkelruimten. Voor consument, verhuurder en winkelier een trieste aanblik. Ondanks de corona crisis proberen winkeliers positief te blijven en willen zij blijven ondernemen. Een echte ondernemer, mocht je nu huren of verhuren, ziet altijd kansen, ook in een crisis. Maar door de ruimte die ontstaat in winkellandschap, spelen er allerlei vragen op rondom de huur van ondernemers’ eigen winkelruimte, of eventueel toekomstige winkelruimte. Want is het gras niet groener bij de, inmiddels vertrokken, buren?

Wat speelt er onder de winkeliers
Ik merk dat er nieuwsgierigheid is onder winkeliers. Wat betaal ik aan huur als ik verhuis? Kan ik huurkorting krijgen? Het overgrote deel van de winkeliers zit tenslotte in een moeilijke tijd. Wat is het opleveringsniveau van beschikbaar gekomen winkelruimten? Wie is de verhuurder? Allemaal vragen die spelen bij ondernemers, nu er veel aanbod en dus ruimte op de markt is.

Belangrijke nieuwe aspecten
Waar eerder de locatie en huurprijs de belangrijkste aspecten waren om iets te huren, komen daar naar mijn mening nu een goed opleveringsniveau en een fijne verhuurder bij. Winkelruimten worden in principe casco verhuurd. De huurder dient in dit geval zelf te zorgen voor voorzieningen zoals een toilet, installaties, pantry etc. Dit is erg kostbaar voor een (startende) ondernemer, helemaal in de huidige, onzekere periode. Maar het is ook logisch, want wat heeft een ICI PARIS aan het interieur van een McDonald’s en andersom? Juist, niks.

Hoger opleveringsniveau
Ik merk dat er vanuit de markt, zeker bij lokale ondernemers, vraag is naar een basis opleveringsniveau dat geleverd wordt door de verhuurder: toilet, pantry, vloerbedekking, luchtbehandeling en verwarming. Als het even kan ook nog nette wanden en een (veelal industrieel) plafond dat reeds is voorzien van verlichting.

Waarom een uitgeleefde winkelruimte huren als er een paar panden verderop een nette winkel leegstaat? Onlangs adviseerde ik een eigenaar om de al maanden leegstaande winkel eens onder handen te nemen, zodat de winkel meer op zou vallen. Binnen een maand meldde een huurder zich. Kortom: winkeliers hebben ruime keuze, zorg er dus voor dat jouw winkel eruit springt en dat de huurder zonder al te hoge startkosten kan beginnen.

Goede relatie met verhuurder
Daarnaast krijg ik steeds vaker de vraag “Wie is de verhuurder, is het een bereikbare partij?” Huurders hebben in deze coronaperiode gemerkt hoe belangrijk goede communicatie met de verhuurder is. Onlangs vroeg een nieuwe huurder “Kunnen wij in de huurovereenkomst opnemen dat, indien er vanuit de overheid weer maatregelen worden opgelegd, wij in ieder geval binnen 4 weken om de tafel kunnen?” Puur omdat de voorgaande verhuurder niet eens de moeite nam om met de huurder in gesprek te gaan.

Een goede relatie tussen huurder en verhuurder lijkt in deze tijd dus belangrijker dan ooit. Ik ben van mening dat een goede relatie tussen huurder en verhuurder problemen op het gebied van huurbetaling, onderhoud en communicatie kan voorkomen.

Kortom, voor beginnende ondernemers en bestaande winkeliers is het aanbod aan ruimtes relatief groot. Hierdoor worden er meer eisen aan het opleveringsniveau gesteld, evenals aan een betrokken en bereikbare verhuurder. Mijn advies aan verhuurders: zorg voor een goede relatie met je (toekomstige) huurder en zorg ervoor dat het gras bij jou het groenst is en blijft. Daar zijn beide partijen bij gebaat.

Meer weten over dit onderwerp?

Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies

Voor welke cookies geef je akkoord?

Meer informatie